Cine ne va plăti pensiile în viitor? Gabriel Biriș: Așa cum stau lucrurile acum, nu are cine
În contextul discuțiilor tot mai intense despre situația pensiilor la zi, am fost invitat la Observator Antena 1 pentru o discuție pe temă.
Mulțumesc pentru invitație și pentru interesul pe subiect!
Am exprimat îngrijorarea că decidenții noștri par a refuza să înțeleagă dimensiunea problemei și am prezentat câteva informații disponibile ușor oricui vrea să înțeleagă:
1. Distribuția vârstelor
Din datele de la INS se vede ușor cât de dezechilibrată e această distribuție la noi, de departe cel mai numeros segment fiind cel al ”decrețeilor”. Practic, distribuția arată că o pâlnie, baza fiind din ce în ce mai mică.
Un calcul simplu ne arată că în perioada 2028 – 2032 numărul celor pensionați (550.000) va fi cu peste 200.000 mai mare decât al celor ce este posibil că vor intra în piața muncii (350.000).
Asta va însemna în 2032 (adică în mai puțin de un deceniu) aprox. 6 miliarde lei minus la contribuții și vreo 12 miliarde lei în plus la cheltuielile bugetului de pensii, deci o creștere a deficitului de vreo 18 miliarde lei. Cifra este o estimare rapidă, dar sunt convins că un calcul exact nu va da rezultat mult diferit.
2. Dacă ne uitam în Legea 369/2022 (Bugetul Asigurărilor Sociale pe 2023) vedem așa:
– deficit 2023: 11 mld lei;
– deficit 2024: 16,7 mld lei;
– deficit 2025: 18,8 mld lei;
– deficit 2026: 20,6 mld lei;
Păstrând trendul, în 2032 vom trece de 30 mld lei, la care se vor adăuga cele 18 mld de lei menționate anterior. Adică un deficit spre 50 mld lei/an pentru Pilonul I. Va fi imposibil ca bugetul de stat să poată suporta un asemenea deficit…
Ce se poate face pentru a evita o imensă criză socială și financiară atunci?
Deja este foarte, foarte târziu pentru a acționa, iar lipsa oricărei discuții publice serioase în acest moment (deh, problema asta va exploda în alt ciclu electoral (2028 – 2032) mă face sa fiu sceptic că va exista vreo strategie.
Am explicat că exista totuși posibilitatea, prin acțiuni combinate cu privire la:
– investiții publice în infrastructură pentru a atrage investiții private în economie, a crea locuri de muncă noi, politici serioase în ceea ce privește importul de forță de muncă, dar și măsuri de atragere înapoi în țară a românilor plecați;
– măsuri de stimulare a educației timpurii (creșe, grădinițe de calitate), fără de care nu avem șanse să reducem analfabetismul funcțional și să formăm capital uman de calitate;
– măsuri de stimulare a creșterii natalității, inclusiv prin dezvoltarea sistemului de creșe și grădinițe.
Mai sunt și altele, am promis că revin…
Până atunci, să nu uitam și că în continuare măsura privind creditul fiscal pentru creșe și grădinițe este suspendată, pe motiv că ar costa mult (4 miliarde) timp în care decidenții noștri se pregătesc să bage încă 6 miliarde în buzunarul proprietarilor de hoteluri, prin tichete de vacanță…
Cam astea sunt prioritățile unora.
Articol apărut în ObservatorNews.ro