TAX Reminder – Pachetul 2 de măsuri fiscal-bugetare va fi validat de Curtea Constituțională la data de 10 decembrie
Al doilea pachet al reformei fiscal-bugetare se reîntoarce în atenția noastră. Acesta conține și un proiect de lege cu multiple modificări fiscale, dar și modificări majore cu privire la societăți și insolvență.
De reținut, următoarele chestiuni esențiale:
• Limitarea majoră a cheltuielilor deductibile pentru multinaționale și creșterea impozitelor pe anumite venituri din investiții și criptomonede, dar și impozitele locale.
• Înăsprirea procedurilor fiscale – firmele inactive de un an sunt dizolvate, eșalonările la plată devin mai restrictive, în vreme ce firmele sunt obligate să aibă cont bancar și să accepte plata cu cardul.
• Creșterea capitalului social minim la 500 lei pentru firmele noi și la 5.000 lei pentru cele cu o cifră de afaceri de peste 400.000 lei.
Inițial, Guvernul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului, pe 1 septembrie 2025, pentru acest proiect și a decis astfel forma sa finală. Totuși, în urma sesizării Curții Constituționale, pe data de 20 octombrie 2025 s-a găsit că actul are o problemă de constituționalitate legată de măsurile privind supunerea anumitor categorii de personal bugetar la testul cu detectorul de minciuni.
Legea și-a reluat procesul de legiferare la Parlament, fiind adoptată marți la votul decisiv. Conform raportului de la comisii, singurele modificări față de forma inițială sunt eliminarea prevederilor cu testul poligraf și amânarea de la data de 1 noiembrie 2025 la data de 1 ianuarie 2026, a momentului de la care se va aplica noua taxă pe coletele de valoare mică venite din afara UE.
Iată mai jos o enumerare a elementelor de noutate cuprinse în Pachetul 2:
Modificări la Codul fiscal:
• impozit pe profit: pentru multinaționalele care nu sunt încadrate la impozitul minim pe cifra de afaceri (așa-zisul IMCA) se limitează drastic cheltuielile deductibile cu drepturile de proprietate intelectuală, management și consultanță; celor care datorează IMCA nu li se aplică aceste reguli (adică firmelor cu o cifră de afaceri anuală de peste 50 milioane euro);
• venituri independente/din chirii: la venituri independente se includ și veniturile din prestarea de servicii de cazare, respectiv din închirierea pe termen scurt a unui număr de peste șapte camere situate în locuințe proprietate personală (pentru aceste venituri se stabilesc reguli speciale de determinare a impozitului pe venit); în acest context, apar și modificări complementare la regulile actuale legate de veniturile din chirii; pentru venituri independente, baza maximă anuală de calcul a contribuției la sănătate crește de la 60 la 72 de salarii minime brute pe țară;
• venituri din investiții: pentru câștigurile din transferul titlurilor de valoare și din operațiuni cu instrumente financiare derivate (operațiuni efectuate prin brokeri), impozitul reținut la sursă se majorează – de la 1% la 3% pentru deținerile vândute după mai mult de un an, respectiv de la 3% la 6% pentru deținerile vândute după mai puțin de un an; pentru operațiuni neefectuate prin brokeri, impozitul crește de la 10% la 16%;
• venituri din alte surse: impozitul pe câștigurile din operațiuni cu criptomonede crește de la 10% la 16%; se păstrează regula conform căreia câștigul sub nivelul de 200 lei/tranzacție nu se impozitează, cu condiția ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei;
• impozite locale pe clădiri, terenuri și vehicule: se modifică regulile pentru a crește semnificativ nivelul impozitelor datorate în 2026; totodată, se reduce numărul de excepții de la plata impozitelor; în același timp, se reglementează formal sistemul e-Proprietate (cu datele despre bunurile imobile din România);
• taxa pe lux: în cazul clădirilor și vehiculelor de mare valoare, cota de impozit crește de la 0,3% la 0,9%.
Modificări de procedură fiscală:
• firme inactive: firmele vor putea fi declarate inactive dacă n-au cont bancar sau la Trezorerie ori dacă n-au depus situațiile financiare anuale (după trecerea a cinci luni de la termenul legal de depunere); totodată, apar reguli stricte cu privire la situația firmelor care ating borna de un an de inactivitate (de principiu, acestea vor trebui dizolvate);
• eșalonări clasice la plată: apare o nouă condiție pentru acordarea acesteia, care constă în prezentarea unui contract de fideiusiune (o garanție prin care statul se asigură că are șanse mai mari să încaseze bani);
• eșalonări simplificate la plată: mecanismul capătă limite maxime ale datoriilor pentru care poate fi accesat (100.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 400.000 lei pentru firme);
• valorificarea bunurilor sechestrate: se introduc licitațiile online.
Alte modificări (Legea 70/2015 și OUG 193/2002):
• firmele sunt obligate să aibă un cont bancar
• toți comercianții de bunuri și prestatorii de servicii devin obligați să accepte plata cu cardul
Modificări ale legii societăților:
• cesiunea părților sociale ale asociatului unei societăți cu răspundere limitată care deține controlul societății devine opozabilă organului fiscal central
• valoarea minimă a capitalului social: firmele nou-înființate trebuie să aibă un capital social de 500 lei, iar cele cu vechime trebuie să aibă un capital social de 5.000 lei (dacă au o cifră de afaceri netă de peste 400.000 lei);
• se introduc o serie de reguli noi (restrictive) legate de împrumuturile de la sau către acționari/asociați ori persoane afiliate, precum și legate de distribuirile de dividende și majorările de capital social.
TAX Reminder – Package 2 of fiscal-budgetary measures will be validated by the Constitutional Court on December 10
The second package of the fiscal-budgetary reform returns to our attention. It also contains a draft law with multiple tax changes, but also major changes regarding companies and insolvency.
The following key issues should be noted:
• The major limitation of deductible expenses for multinationals and the increase in taxes on certain income from investments and cryptocurrencies, but also local taxes.
• Tightening of tax procedures – companies that have been inactive for a year are dissolved, payment rescheduling becomes more restrictive, while companies are obliged to have a bank account and accept payment by card.
• Increase of the minimum share capital to 500 lei for new companies and to 5,000 lei for those with a turnover of over 400,000 lei.
Initially, the Government assumed responsibility before the Parliament, on September 1, 2025, for this project and thus decided its final form. However, following the notification of the Constitutional Court, on October 20, 2025 it was found that the act has a constitutionality problem related to the measures regarding the subjection of certain categories of budgetary personnel to the lie detector test.
The law resumed its law-making process in Parliament, being adopted on Tuesday in a decisive vote. According to the report from the committees, the only changes compared to the initial form are the elimination of the provisions with the polygraph test and the postponement from November 1, 2025 to January 1, 2026, of the moment from which the new tax will be applied on small value parcels coming from outside the EU.
Below is a list of the novelties contained in Package 2:
Amendments to the Fiscal Code:
• corporate income tax: for multinationals that are not included in the minimum turnover tax (the so-called IMCA), deductible expenses with intellectual property, management and consulting rights are drastically limited; these rules do not apply to those who owe IMCA (i.e. to companies with an annual turnover of more than 50 million euros);
• independent/rental income: independent income also includes income from the provision of accommodation services, respectively from the short-term rental of more than seven rooms located in personally-owned dwellings (for this income special rules for determining income tax are established); in this context, there are also complementary changes to the current rules related to rental income; for independent income, the maximum annual base for calculating the health contribution increases from 60 to 72 gross minimum wages per country;
• investment income: for gains from the transfer of securities and derivatives transactions (transactions carried out through brokers), the withholding tax is increased – from 1% to 3% for holdings sold after more than one year, respectively from 3% to 6% for holdings sold after less than one year; for transactions not carried out through brokers, the tax increases from 10% to 16%;
• income from other sources: the tax on gains from cryptocurrency operations increases from 10% to 16%; the rule that the gain below the level of RON 200/transaction is not taxed, provided that the total earnings in a fiscal year do not exceed the level of RON 600;
• local taxes on buildings, land and vehicles: the rules are amended to significantly increase the level of taxes due in 2026; at the same time, the number of exceptions to the payment of taxes is reduced; at the same time, the e-Property system (with data on real estate in Romania) is formally regulated;
• Luxury tax: In the case of high-value buildings and vehicles, the tax rate increases from 0.3% to 0.9%.
Changes in the tax procedure:
• inactive companies: companies will be able to be declared inactive if they do not have a bank account or with the Treasury or if they have not submitted the annual financial statements (after five months have passed since the legal deadline for submission); at the same time, there are strict rules regarding the situation of companies that reach the threshold of one year of inactivity (in principle, they will have to be dissolved);
• classic payment instalments: a new condition appears for granting it, which consists of the presentation of a surety contract (a guarantee through which the state ensures that it has a better chance of collecting money);
• simplified payment instalments: the mechanism acquires maximum limits of the debts for which it can be accessed (100,000 lei for individuals, respectively 400,000 lei for companies);
• recovery of seized assets: online auctions are introduced.
Other amendments (Law 70/2015 and GEO 193/2002):
• Companies are required to have a bank account
• All merchants of goods and service providers become obliged to accept payment by card
Amendments to the company law:
• The assignment of the shares of the shareholder of a limited liability company that controls the company becomes enforceable against the central tax authority
• Minimum value of share capital: newly established companies must have a share capital of 500 lei, and those with seniority must have a share capital of 5,000 lei (if they have a net turnover of over 400,000 lei);
• A series of new (restrictive) rules are introduced related to loans from or to shareholders/associates or related persons, as well as related to dividend distributions and share capital increases.



