Impozitul local pe clădirile deținute de firme în 2025
Vom aborda un subiect de interes pentru societățile care dețin clădiri. Aspectele de ordin fiscal ale calculării și plății impozitului pe clădiri, aplicabile în anul 2025, sunt importante în planificarea oricărei afaceri.
Cele mai importante informații pe subiect sunt următoarele:
• Valoarea impozabilă a clădirilor deținute de societăți comerciale trebuie actualizată o dată la cinci ani pe baza unui raport de evaluare
• Impozitul local pe clădiri se calculează diferențiat pentru firme, în funcție de destinația locației deținute, destinație care poate fi rezidențială, nerezidențială, sau mixtă
• Impozitul local pe clădiri se achită în două rate egale (la data de 31 martie și respectiv 30 septembrie), iar plata integrală până la 31 martie poate aduce o bonificație fiscală de până la 10%.
Ca o regulă generală, societățile care au în proprietate clădiri situate în România datorează anual impozitul local pentru acele clădiri. Pentru a se putea stabili impozitul pe clădire, Codul fiscal stipulează următoarele modalități de calcul al impozitului pe clădire, departajate conform destinației acesteia.
În cazul clădirilor rezidențiale, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Pentru clădirile nerezidențiale, impozitul datorat se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2% și respectiv 1,3% asupra valorii impozabile. Atunci când este vorba despre clădirile cu destinație mixtă, impozitul se va calcula prin adăugarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial la suma reprezentând impozitul datorat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
Atunci când este vorba despre clădiri nerezidențiale utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe datorat se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% la valoarea impozabilă a clădirii.
În cazul societăților, cota impozitului datorat pe clădiri se stabilește prin hotărâre a consiliului local. Ca exemplu, Hotărârea nr. 356/2024 privind stabilirea nivelurilor impozitelor și taxelor locale în municipiul București, începând cu anul 2025 stabilește cota de impozit aferentă clădirilor rezidențiale în cazul firmelor la 0,2% din valoarea impozabilă a clădirii, iar cota de impozit pentru clădirile nerezidențiale în cazul firmelor este de 1,5% din valoarea impozabilă a clădirii.
Ca principiu, valoarea impozabilă a clădirii este valoarea de la data de 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul respectiv și poate fi reprezentată de ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele organului fiscal local, valoarea stabilită de un evaluator autorizat, valoarea finală a unei construcții noi, valoarea care apare într-un act de vânzare-cumpărare, și așa mai departe.
Valoarea trebuie actualizată la fiecare 5 ani în baza unui raport de evaluare realizat de către un evaluator autorizat, raport ce va trebui depus la administrația fiscală până la data primei plăți datorate ca impozit în anul respectiv.
Societățile comerciale se află sub obligația legală de a achita impozitul anual pe clădiri, în două rate egale, până la datele de 31 martie și respectiv 30 septembrie, inclusiv. În cazul în care firmele vor plăti integral impozitul pe clădiri până la data de 31 martie a anului de referință, atunci acestea vor putea beneficia de o bonificație de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
Articol publicat în Juridice.ro




