O.G. ce modifică Legea 431/2023 („Pillar Two”) și modificări în domeniul TVA

O.G. ce modifică Legea 431/2023 („Pillar Two”) și modificări în domeniul TVA

O.G. ce modifică Legea 431/2023 („Pillar Two”) și modificări în domeniul TVA

 

Pe 29 august 2025, s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de Guvern nr. 21/2025 de modificare și completare a Legii nr. 431/2023 (ce transpune în legislația națională Regulile Model Globale Anti-Base Erosion (GloBE), parte din Cadrul Inclusiv OCDE). Dintre modificările introduse de această O.G., amintim:

• Se definește o nouă formă de credit fiscal – „creditul fiscal transferabil tranzacțional”;
• Se completează formula de calcul a impozitului suplimentar național;
• Apar obligații noi privind elaborarea situațiilor financiare pentru cei care datorează impozitul suplimentar național;
• Se introduce o prevedere în care se indică explicit termenul de depunere a Notificării referitoare la obligația de plată a impozitului suplimentar național pentru primul an de aplicare – 12 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare;
• Se introduce posibilitatea reportării cheltuielilor cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare.

De asemenea, tot în data de 29 august 2025 a fost publicată în Monitorul Oficial și Ordonanța de Guvern nr. 22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Printre modificările relevante se numără:

• Începând cu 1 septembrie 2025, plafonul de scutire TVA se mărește la 395.000 de lei;
• Se reglementează reguli tranzitorii pentru diverși contribuabili;
• Se introduc reguli ce permit extinderea regimului de scutire TVA.

Government Ordinance Amending Law 431/2023 (“Pillar Two”) and Changes in the VAT Field

 

On August 29th, 2025, the Government Ordinance no. 21/2025 amending and supplementing Law no. 431/2023 (which transposes into national legislation the Global Anti-Base Erosion (GloBE) Model Rules, part of the OECD Inclusive Framework), was published in the Official Gazette.

Among the changes introduced by this Ordinance are the following:

• A new form of tax credit is defined – the “transactional transferable tax credit”;
• The formula for calculating the domestic top-up tax is supplemented;
• New obligations are introduced regarding the preparation of financial statements for domestic top-up tax payers;
• A provision is introduced explicitly indicating the deadline for submitting the Notification regarding the obligation to pay the national top-up tax for the first year of application – 12 months from the last day of the financial reporting year;
• The possibility of carrying forward expenses with a negative value of the top-up taxes is introduced.

Also on August 29th, 2025, Government Ordinance no. 22/2025 amending and supplementing Law no. 227/2015 on the Tax Code was published in the Official Gazette.

Among the relevant amendments we mention:

• Starting from September 1st, 2025, the VAT exemption threshold increases to RON 395,000;
• Transitional rules are regulated for various taxpayers;
• Rules are introduced that allow the expansion of the VAT exemption regime.

Share on LinkedIn
Related Posts