Chestiunea TVA: Nesolicitarea sau solicitarea tardivă a codului de TVA

Chestiunea TVA: Nesolicitarea sau solicitarea tardivă a codului de TVA

Chestiunea TVA: Nesolicitarea sau solicitarea tardivă a codului de TVA

 

Modificările recente la regimul de scutire de TVA includ prevederi noi pentru situațiile în care nu s-a cerut sau s-a cerut cu întârziere codul de TVA, după depășirea noului plafon de 395.000 lei.

De bună seamă, noile modificări vin în contextul în care regulile de scutire de TVA au fost și ele schimbate semnificativ.  În actualitate, solicitarea codului de TVA trebuie făcută cel târziu la data depășirii noului plafon de scutire de 395.000 lei. În plus față de acest aspect, societățile străine din cadrul Uniunii Europene pot, de-acum înainte, să aplice regimul de scutire de TVA și în România, iar societățile din România pot să-l aplice și în alte state din Uniune.

Modificările de tratament al solicitării codului de TVA fac parte din în OG 22/2025 (art. I pct. 12, 26, 27), care a introdus, la 1 septembrie 2025, prevederi noi la articolul 310 din Codul fiscal, acolo unde este reglementat regimul de scutire de TVA.

În consecință, s-a stabilit modul în care trebuie să procedeze o persoană impozabilă care constată că n-a solicitat sau că a solicitat cu întârziere înregistrarea în scopuri de TVA:

• solicită înregistrarea în scopuri de TVA de la data depășirii plafonului de 395.000 lei sau, în cazul în care aceasta este deja înregistrată, solicită modificarea datei înregistrării în scopuri de TVA astfel încât data înregistrării în scopuri de TVA să fie data depășirii plafonului de scutire;
• calculează TVA-ul datorat, constând în diferența dintre taxa pe care ar fi trebuit să o colecteze și taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, în perioada în care ar fi avut obligația să aplice regimul normal de TVA, dacă taxa colectată este mai mare decât taxa deductibilă, sau după caz;
• determină suma negativă a TVA-ului, respectiv diferența dintre taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă și taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze, de la data la care persoana impozabilă respectivă ar fi avut obligația să aplice regimul normal de TVA, dacă taxa deductibilă este mai mare decât taxa colectată.

Atunci când societatea se încadrează la punctele 2 și 3 din enumerarea de mai sus, se stabilește, prin excepție, că sumele determinate trebuie înscrise în primul decont de TVA depus după înregistrarea în scopuri de TVA sau, după caz, după modificarea datei de înregistrare ori într-un decont ulterior de TVA.

Facturile de corecție pot fi emise de către persoana impozabilă către beneficiari, după data înregistrării în scopuri de TVA sau, acolo unde este cazul, după modificarea datei înregistrării la data depășirii plafonului de scutire, pentru operațiunile din perioada în care acestea ar fi avut obligația să aplice regimul normal de TVA. La rândul lor, beneficiarii au dreptul de a deduce TVA-ul înscris în aceste facturi.

Articolul 310 din Codul fiscal rămâne valabil în cazul în care Fiscul observă că un contribuabil n-a cerut sau a cerut cu întârziere codul de TVA. Doar că regulile aplicabile prin Articolul 310 au fost adaptate pentru a reflecta noua regulă conform căreia data de înregistrare în scopuri de TVA este data depășirii plafonului de scutire de 395.000 lei (luând în considerare faptul că solicitarea codului de TVA trebuie făcută cel târziu în ziua depășirii plafonului de scutire).

Care sunt pașii pe care îi face Fiscul în acest caz:

• înregistrarea din oficiu în scopuri de TVA a persoanei impozabile de la data depășirii plafonului de 395.000 lei sau, în cazul în care aceasta este deja înregistrată, modificarea datei înregistrării în scopuri de TVA astfel încât data înregistrării să fie data depășirii plafonului de scutire;
• stabilirea obligației privind TVA de plată, constând în diferența dintre taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze și taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă, în perioada în care ar fi avut obligația să aplice regimul normal de TVA, în cazul în care taxa colectată este mai mare decât taxa deductibilă;
• stabilirea sumei negative a TVA, respectiv diferența dintre taxa pe care ar fi avut dreptul să o deducă și taxa pe care persoana impozabilă ar fi trebuit să o colecteze, în perioada în care ar fi avut obligația să aplice regimul normal de TVA, atunci când taxa deductibilă este mai mare decât taxa colectată.

 

Articol apărut în TaxNews.ro

Share on LinkedIn
Related Posts