Contabilizarea impozitelor minime pe cifra de afaceri. Care sunt regulile stabilite de MF pentru companii
Reglementările contabile pentru reflectarea impozitelor minime pe cifra de afaceri, introduse în legislația fiscală începând cu acest an, au fost publicate de Ministerul de Finanțe care a actualizat planurile generale de conturi, atât pentru companiile care aplică reglementările naționale de contabilitate, cât și pentru cele care se folosesc de standardul internațional IFRS. Societățile cu cifre de afaceri de peste 50 de milioane de euro, precum și cele din sectorul bancar sau din industria de petrol și gaze trebuie să-și adapteze procedurile contabile și să se asigure că respectă noile norme contabile de înregistrare a impozitelor minime pe care vor fi obligate să le plătească începând cu acest an.
Aceste reglementări sunt, așadar, prevăzute de Ordinul Ministrului Finanțelor nr. 981/2024, care este deja în vigoare începând cu 10 iunie 2024, moment în care a fost publicat și în Monitorul Oficial nr. 539. Așa cum am precizat mai sus, prin intermediul acestui ordin se modifică reglementările contabile, stabilindu-se reguli precise pentru reflectarea noilor impozite minime pe cifra de afaceri.
Ordinul reglementează conturile prin care se vor înregistra în contabilitate noile impozite minime pe cifra de afaceri, introduse de la 1 ianuarie 2024 pentru plătitorii de impozit pe profit, și anume: impozitul minim de 1%, pentru companiile cu o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane euro, impozitul suplimentar pe cifra de afaceri de 2%, datorat de instituțiile de credit și impozitul specific de 0,5% din cifra de afaceri, pentru sectorul de petrol și gaze naturale, toate introduse prin Legea nr. 296/2023.
Actul normativ emis de Ministerul Finanțelor modifică ambele seturi de reglementări contabile: atât cele naționale (OMFP nr. 1.802/2014), cât și cele IFRS (OMFP nr. 2844/2016).
Astfel, conform noilor reguli stabilite de Ministerul de Finanțe, pentru companiile care aplică standardele contabile naționale s-au introdus noi conturi:
• 4417 „Impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri”,
• 6351 „Cheltuieli cu impozitul suplimentar pentru sectoarele de activitate specifice”, și
• 697 „Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri”.
De asemenea, funcțiunea contului 441 (impozitul pe profit și alte impozite) se modifică pentru a reflecta evidența decontărilor inclusiv pentru impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, iar la contul 697 se introduce funcțiunea de a ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Modificări similare au fost introduse și pentru societățile care aplică IFRS: și aici se introduc conturile 4417, 6351 și 697, iar funcțiunea contului 441 se extinde pentru a include impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Totodată, se introduce și funcțiunea contului 697 pentru evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Pentru a se conforma noilor reglementări, societățile trebuie să își revizuiască procedurile interne de contabilitate astfel încât să se asigure că acestea sunt actualizate conform noilor reguli. Este esențial ca echipele de contabilitate ale societăților să fie familiarizate cu noile conturi și cu modul lor de utilizare, chiar și în sensul organizării unor sesiuni de training pentru contabili și pentru persoanele implicate în gestionarea aspectelor fiscale. Orice neînțelegere sau neclaritate la nivelul acestor reglementări contabile poate duce la erori cu impact semnificativ.
De asemenea, societățile ar trebui să verifice și să actualizeze software-ul contabil pentru a reflecta noile cerințe ale Ministerului Finanțelor, astfel încât să își simplifice procesul de înregistrare și de raportare a noilor impozite.
În plus, dacă este necesar, societățile pot colabora cu consultanți fiscali externi pentru a se asigura că toate noutățile sunt implementate corect și că beneficiază de cele mai bune practici în materie fiscală și contabilă.
Vă reamintim că, începând din 2024, societățile cu cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro sunt obligate să plătească un impozit pe cifra de afaceri (IMCA) de 1%, dacă în anul de calcul determină un impozit pe profit mai mic decât IMCA. Noul impozit va fi datorat chiar și în situațiile în care companiile se regăsesc în poziția de pierdere fiscală sau înregistrează profit, dar se află în perioade de recuperare a unei pierderi fiscale. Vizate de IMCA sunt inclusiv companiile cu an fiscal modificat, precum și cele care aplică sistemul de impozit pe profit cu plăți anticipate.
Pentru grupurile fiscale, fiecare membru va calcula individual acest impozit minim, iar suma totală va fi comparată cu impozitul pe profit al grupului, urmând să achite valoarea maximă dintre cele două.
Tot din 2024, băncile sunt obligate să achite un impozit pe cifra de afaceri, care va fi datorat trimestrial, suplimentar față de impozitul pe profit, atât de către instituțiile de credit, persoane juridice române, cât și de sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine. Cota acestui nou impozit va fi de 2% în perioada 2024 – 2025 și de 1% începând din 2026.
Pentru industria de oil & gas a fost introdus un impozit suplimentar (ICAS), care va fi datorat temporar în perioada 2024 – 2025 de către companiile active în acest sector care în anul precedent au înregistrat o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro. Cota stabilită este de 0.5%, iar din 2026, ICAS se va elimina, companiile care l-au plătit urmând să treacă și ele la sistemul aferent IMCA, pentru companiile cu cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro.
Articol tipărit în Tax Magazine