Modificări în legislația e-Transport: Noi reguli la aplicarea confiscărilor, amânări de amenzi și alte noutăți ale sistemului

Modificări în legislația e-Transport: Noi reguli la aplicarea confiscărilor, amânări de amenzi și alte noutăți ale sistemului

Modificări în legislația e-Transport: Noi reguli la aplicarea confiscărilor, amânări de amenzi și alte noutăți ale sistemului

 

Regimul sancționator aferent sistemului RO e-Transport a fost modificat semnificativ printr-o ordonanță de urgență publicată recent de Guvern. Actul normativ introduce o abordare mai flexibilă și sancțiuni progresive în cazul confiscărilor prevăzute de legislația e-Transport pentru situațiile în care bunurile nu sunt raportate în sistem și, în același timp, amână amenzile pentru lipsa monitorizărilor GPS de pe vehiculele de transport. Dincolo de sancțiuni, ordonanța aduce și alte actualizări ale sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere.

Un prim element esențial din OUG nr. 129/2024, oficializată în 11 noiembrie, este modificarea modului în care se vor aplica sancțiunile complementare de confiscare pentru nerespectarea obligațiilor de declarare a bunurilor în cadrul sistemului RO e-Transport. Dacă anterior confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate era aplicată de la prima abatere constatată de autorități, noua ordonanță prevede un sistem gradual de sancționare. Astfel, la prima abatere constatată de acest fel a unui operator, confiscarea contravalorii bunurilor nu se mai aplică, iar pentru următoarele abateri constatate, procentul de confiscare crește progresiv: 15% la a doua abatere, 50% la a treia și 100%, începând cu a patra abatere. Perioada de timp în care se analizează numărul contravențiilor este de 12 luni, calculată de la prima abatere constatată de autorități, urmând ca după trecerea acestei perioade de la prima abatere constatată, sistemul să o ia de la capăt.

Noul regim de sancționare, mai flexibil și mai blând decât cel anterior, ar urma să ofere o mai mare proporționalitate între gravitatea faptei și sancțiunea aplicată, fiind solicitat în mod repetat de mediul de afaceri care reclama că sancțiunea confiscării integrale a contravalorii bunurilor era disproporționată și putea afecta considerabil situația financiară a unui contravenient, chiar și când neraportarea sau raportarea incorectă de bunuri în e-Transport nu era decât un incident izolat, cauzat de o eroare umană.

În același context al regimului gradual de confiscare, ordonanța introduce și un registru electronic de evidență a sancțiunilor aplicate pe e-Transport, gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare. Acest registru va permite autorităților să monitorizeze unitar sancțiunile și să poată aplica progresiv procentele de confiscare reglementate, fiind necesar mai ales pentru că sancțiunile e-Transport pot fi constatate și dispuse de mai multe autorități în paralel – atât de către ANAF și de Autoritatea Vamală Română, cât și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române. Accesul la acest nou registru va fi reglementat printr-un ordin comun al instituțiilor implicate și trebuie emis în cel mult 30 de zile de la momentul publicării OUG nr. 129/2024.

Tot în privința regimului sancționator, noua ordonanță prevede suspendarea temporară a amenzilor pentru nerespectarea obligației de a monitoriza prin GPS vehiculele utilizate în transporturile raportate în sistemul național RO e-Transport. Această măsură, care echivalează cu o suspendare indirectă și temporară a măsurii, este valabilă până la 31 martie 2025, oferind astfel operatorilor economici mai mult timp pentru a implementa soluțiile și echipamentele tehnice necesare pentru conformare. Aplicabilă de la 1 iulie 2024, noua cerință de monitorizare impusă operatorilor de transport comporta riscul unor amenzi substanțiale pentru cei care nu o respectau: de la 10.000 la 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice. Reamintim că obligația a fost introdusă prin OUG nr. 115/2023 și impune operatorilor de transport să își echipeze vehiculele cu dispozitive de poziționare prin satelit și să asigure monitorizarea datelor de poziționare a vehiculului pe toată durata traseului. În același scop, șoferii vehiculelor au obligația să pornească dispozitivele de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și să îl oprească după livrare sau după părăsirea teritoriului României.

Funcționalități noi în e-Transport: modificarea datelor unui transport după efectuarea sa și interconectarea cu alte sisteme de monitorizare a traficului

Un alt aspect important reglementat de OUG nr. 129/2024 este introducerea posibilității de modificare a datelor înregistrate în RO e-Transport după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT. Aceste modificări, prin care contribuabilii au posibilitatea de a actualiza în sistem denumirea, cantitatea sau contravaloarea bunurilor transportate, pot fi realizate până la data de 25 a lunii următoare celei în care a avut loc transportul.

Deși utilă în practică pentru că permite corectarea eventualelor erori de raportare fără a penaliza excesiv contribuabilii care respectă ulterior obligațiile fiscale, recomandăm operatorilor o maximă diligență în utilizarea acestei noi funcționalități deoarece modificarea datelor va putea influența profilul de risc al celor care o folosesc. Ordonanța stabilește expres că operațiunea de modificare a datelor unui transport după expirarea codului UIT reprezintă „informație referitoare la profilurile de risc specifice contribuabililor persoane fizice și juridice”, conform reglementărilor privind gestionarea riscurilor fiscale.

OUG nr. 129/2024 mai prevede și interconectarea Sistemului RO e-Transport cu alte sisteme de monitorizare utilizate de instituții publice și companii de stat. Astfel, pentru verificarea și mai precisă a transporturilor care tranzitează România și depistarea neregulilor, ANAF se va putea folosi de date deținute de alte structuri ale statutului, indiferent dacă ele sunt colectate prin camere de luat vederi, instrumente pentru determinarea cantităților de produse transportate sau prin orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier. Ordonanța introduce, în acest scop, obligația instituțiilor publice și companiilor de stat de a pune la dispoziția Agenției Naționale de Administrare Fiscală toate datele relevante în mod gratuit, prin intermediul unor protocoale.

 

Articol apărut în Juridice.ro

Share on LinkedIn
Related Posts