Hotărârea nr. 35/2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată („procedura”)

Hotărârea nr. 35/2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată („procedura”)

Hotărârea nr. 35/2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată
(„Procedura”)

Publicată în Monitorul Oficial nr. 111 din 06.02.2025

 

Adoptată în contextul modificărilor legislative intervenite asupra Codului muncii prin intermediul Legii nr. 283/2024 în privința nivelului salarial minim brut pe țară garantat în plată, Procedura introdusă de HG 35/2025, aplicabilă din 06.02.2025, permite aplicarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară.

Prevederi cheie ale HG nr. 35/2025:

1. Autoritatea responsabilă de aplicarea Procedurii este Ministerul Muncii, Familiei Tineretului și Solidarității Sociale, beneficiind de sprijinul și expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii, contractată în condițiile legii.

2. Procedura se corelează cu prevederile Codului muncii în privința celor 4 criterii avute în vedere pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, respectiv:

◦ puterea de cumpărare a salariului minim, luând în considerare costul vieții;
◦ nivelul general al salariilor și distribuția acestora;
◦ rata de creștere a salariilor;
◦ nivelurile și evoluțiile productivității la nivel național pe termen lung.

3. Este determinat setul de indicatori necesari stabilirii/actualizării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, după cum urmează:

◦ rata inflației anuale prognozate;
◦ produsul intern brut prognozat;
◦ populația ocupată prognozată;
◦ câștigul salarial mediu brut lunar prognozat.

4. În vederea monitorizării și evaluării impactului salariului de bază minim brut asupra mediului economic și social, se au în vedere următorii indicatori: rata sărăciei în muncă, rata sărăciei în rândul salariaților, rata sărăciei în rândul salariaților remunerați la nivelul salariului minim, rata sărăciei relative, inegalitatea distribuției salariale, indicele inegalității veniturilor, rata de ocupare totală, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani și pe sexe, costul unitar al muncii și cifra de afaceri pe sectoare de activitate.

5. În procesul de actualizare a nivelului salarial minim brut trebuie ținut cont de faptul că și în situația în care atât rata medie anuală a inflației prognozate, cât și rata de creștere reală a productivității muncii prognozate indică modificări anuale de sub 1%, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată rămâne cel puțin la nivelul anului curent.

6. Calendarul anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului minim stabilește următoarele termene-limită ale anului curent:

◦ Mai → stabilirea obiectivelor cercetării cu consultarea partenerilor sociali în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii;
◦ August – Septembrie → colectarea datelor economice;
◦ Octombrie → elaborarea Raportului anual privind actualizarea salariului minim și consultarea în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social;
◦ Noiembrie → decizia finală privind majorarea salariului minim, cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie a anului următor.

Decision no. 35/2025 on the approval of the procedure for the application of the mechanism for establishing and updating the guaranteed gross minimum basic wage
(“Procedure”)

Published in the Official Gazette No. 111 of 06.02.2025

 

Adopted in the context of the legislative amendments made to the Labour Code by Law no. 283/2024 regarding the guaranteed gross minimum basic wage, the Procedure introduced by Government Decision no. 35/2025, applicable from 6 February 2025, allows the application of the mechanism for establishing and updating the gross minimum basic wage.

Key provisions of the Government Decision no. 35/2025:

1. The authority responsible for the application of the Procedure is the Ministry of Labour, Family, Youth and Social Solidarity, benefiting from the support and expertise of a research institution specialized in the analysis and impact assessment of labour market policies, contracted under the law.

2. The procedure correlates with the provisions of the Labour Code regarding the four criteria taken into account for the establishment of the guaranteed gross minimum basic wage, respectively:

◦ the purchasing power of the minimum wage, taking into account the cost of living;
◦ overall wage levels and their distribution;
◦ the rate of wage growth;
◦ long-term national productivity levels and trends.

3. The set of necessary indicators for establishing/updating the guaranteed gross minimum basic wage is determined as follows:

◦ the forecast annual inflation rate;
◦ forecast gross domestic product;
◦ projected employed population;
◦ the forecast gross average monthly wage.

4. In order to monitor and assess the impact of the gross minimum basic wage on the economic and social environment, the following indicators are taken into account: the in‑work poverty rate, the poverty rate among employees, the poverty rate among employees paid at the minimum wage level, the relative poverty rate, the inequality of wage distribution, the income inequality index, the total employment rate, by age groups: 15-24, 25-54, 55-64 and by gender, the unit labour cost and turnover by sectors of activity.

5. In the process of updating the gross minimum wage level it should be taken into account that even if both the average annual rate of inflation forecast and the real growth rate of labour productivity forecast indicate annual changes of less than 1%, the guaranteed gross minimum basic wage per country remains at least at the level of the current year.

6. The annual calendar for the implementation and functioning of the minimum wage mechanism sets the following deadlines for the current year:

◦ May → setting research objectives in consultation with social partners in the Social Dialogue Commission of the Ministry of Labour;
◦ August – September → economic data collection;
◦ October → drafting the Annual Report on the update of the minimum wage and consultation within the National Tripartite Council for Social Dialogue;
◦ November → the final decision on the minimum wage increase, with effect from 1st January of the following year.

Share on LinkedIn
Related Posts