Reglementări în vederea determinării cadrului legal pentru asigurarea unui nivel adecvat de stabilire a salariilor minime
Legea nr. 283/13.11.2024 privind modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate, publicată în MOF nr. 1139 din 14.11.2024,
Transpune Directiva (UE) 2022/2041 și îndeplinește Jalonul 392 din PNRR (C13)
Prin urmare, Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, se modifică și se completează cu următoarele dispoziții referitoare la:
1. Salariul de bază
Este definit ca fiind componenta fixă a renumerației brute plătite unui salariat pentru munca pe care o prestează pe parcursul unei luni calendaristice, în care nu sunt incluse sporurile, indemnizațiile și alte adaosuri.
2. Salariul minim brut pe țară garantat în plată
Se actualizează anual, prin hotărârea Guvernului, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale. Modificarea devine aplicabilă de la data de 1 ianuarie a anului următor.
Nivelul acestui salariu se stabilește prin procedura de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare adoptată prin hotărârea Guvernului.
Are ca indicator de referință pentru evaluarea gradului de adecvare, salariul mediu brut. Nivelul orientativ al ponderii salariului minim în salariul mediu este între 47% – 52%.
Se menține perioada limită de max. 24 luni pe durata căreia se poate stabili salariul minim pentru un lucrător. Ulterior, salariul se majorează.
Angajatorii au obligația de a informa lucrătorii cu privire la nivelul salariului minim brut pe țară.
3. Promovarea negocierilor colective
Se introduc în Codul muncii prevederile privind adoptarea prin hotărâre de Guvern a unui plan de acțiune care să susțină negocierile colective și accesul salariaților la drepturi salariale negociate colectiv. Planul se revizuiește periodic sau cel puțin o dată la cinci ani. Prin adoptarea planului se urmărește ca rata de acoperire a negocierilor colective în plan național să ajungă la 80%.
4. Amenzi și infracțiuni
Nerespectarea dispozițiilor privind salariul minim garantat în plată atrage aplicarea unei amenzi de la 3.000 la 5.000 lei /per lucrător, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei;
Constituie infracțiune stabilirea în mod repetat a unor salarii mai mici decât salariul minim garantat.
5. Conflicte de muncă
Sunt incluse în această categorie și conflictele cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea și încetarea relațiilor de muncă ce au la bază raporturi de muncă reglementate prin legi speciale, neîntemeiate pe un contract individual de muncă.
6. Impactul cu privire la procedurile de achiziții publice sau concesiuni
Operatorii participanți trebuie să respecte obligațiile aplicabile în domeniul relațiilor de muncă și cerințele vizând acordarea salariului minim, precum și să aplice prevederile Legii dialogului social.
Vor fi excluși din procedurile de achiziții publice operatorii care în ultimii 2 ani anterior depunerii ofertei au fost condamnați penal pentru nerespectarea prevederilor privind acordarea salariului minim.
Contractele de achiziții publice/ de concesiune vor conține prevederi referitoare la respectarea de către operatorii economici a prevederilor legale privind observarea salariului minim.
Se introduce un nou factor de evaluare care poate fi luat în considerare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice, anume dacă ofertantul are încheiat un contract colectiv de muncă.
Regulations establishing the legal framework to ensure an adequate minimum salary level
Law no. 283/13.11.2024 amending and supplementing certain normative acts in order to establish adequate minimum salaries, published in the Official Gazette no. 1139 of 14 November 2024
The Law transposes Directive (EU) 2022/2041 and fulfills Milestone 392 of the National Resilience and Recovery Plan (C13)
Therefore, Law no. 53/2003 – Labor Code, is amended and supplemented with the following provisions on:
1. Basic salary
It is defined as a fixed component of the gross remuneration paid to an employee for the work performed during one calendar month, excluding bonuses, allowances and other additions.
2. National minimum gross salary guaranteed for payment
It is updated on an annual basis, by Government decision, after consultation with the trade union and employers’ confederations. The modification is applicable from the first of January of the following year.
The amount of this salary is determined through the procedure for applying the determination and update mechanism adopted by Government decision.
The benchmark for assessing adequacy is the average gross salary. The indicative level of the share of the minimum salary in the average salary ranges from 47% to 52%.
The period of maximum 24 months during which the minimum salary can be set for an employee is maintained. Thereafter, the wage is increased.
Employers are required to inform employees about the amount of the national minimum gross salary.
3. Promoting collective bargaining
New provisions are introduced in the Labor Code regarding the adoption by Government decision of an action plan to support collective bargaining and employees’ access to collectively negotiated salary rights. The plan shall be reviewed periodically or at least every five years. The adoption of the plan aims to bring the national collective bargaining coverage rate to 80%.
4. Fines and offenses
Failure to comply with the provisions on the minimum salary guaranteed for payment shall result in a fine ranging from RON 3,000 to RON 5,000 for each employee, but without exceeding the cumulative amount of RON 200,000.
The repeated setting of salaries below the guaranteed minimum salary is a criminal offense.
5. Labor disputes
This category also includes disputes concerning the conclusion, performance, modification, suspension and termination of employment relationships regulated by special laws, which are not based on individual employment agreements.
6. Impact on public procurement procedures or concessions
The participating operators should comply with the applicable obligations relating to employment relationships and minimum salary requirements, as well as apply the provisions of the Social Dialogue Law.
The operators shall be excluded from public procurement procedures if they have been criminally convicted for failure to comply with the minimum salary in the last two years prior to the submission of the tender.
The public procurement / concession agreements shall contain provisions on the compliance by the economic operators with the legal provisions on the observance of the minimum salary.
A new assessment factor is introduced, which can be considered for awarding public procurement agreements, namely whether the tenderer has concluded a collective bargaining agreement.