Transpunerea DAC8 și a altor standarde de raportare la nivelul Codului de procedură fiscală

Transpunerea DAC8 și a altor standarde de raportare la nivelul Codului de procedură fiscală

Transpunerea DAC8 și a altor standarde de raportare la nivelul Codului de procedură fiscală

 

În data de 10 decembrie 2025 a fost publicată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 71/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală în Monitorul Oficial nr. 1146 din 10 decembrie 2025. Prin intermediul acestui OUG se are în vedere transpunerea Directivei (UE) 2023/2.226 și implementarea unor standarde internaționale pentru schimbul automat de informații fiscale ce cuprind Cadrul de raportare privind criptoactivele (CARF), cât și modificările aduse Standardului comun de raportare (SCR).

Cele mai importante prevederi în materia DAC8 sunt:

• Începând cu anul fiscal 2026, furnizorii de servicii de criptoactive au obligația legală de a colecta și raporta către ANAF date detaliate despre identitatea utilizatorilor și valoarea tranzacțiilor efectuate de aceștia;

• Prima raportare efectivă se va face în anul 2027, pentru activitatea desfășurată în anul 2026, iar termenul limită anual pentru transmiterea datelor este data de 15 martie a anului următor celui de raportare;

• Operatorii de criptoactive care sunt furnizori de servicii de criptoactive raportori au obligaţia de raportare în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței;

• ANAF poate a solicita furnizorilor de internet blocarea accesului la site-urile și aplicațiile platformelor crypto care nu se înregistrează în România sau care nu își respectă obligațiile de raportare;

• Amenzile pentru neraportare sau raportare incorectă pot ajunge până la 150.000 lei;

• Anexa nr. 6 introduce reguli complexe prin care furnizorii trebuie să verifice rezidența fiscală a clienților;

• Se extinde schimbul de informații privind deciziile fiscale anticipate și către persoanele fizice, nu doar companii, fiind vizate deciziile care implică tranzacții transfrontaliere cu o valoare ce depășește 1.500.000 euro;

• Se introduce obligația de raportare automată pentru veniturile din dividende care nu sunt păstrate într-un cont de custodie clasic, închizând o portiță legislativă utilizată anterior pentru evitarea transparenței.

Având în vedere cele de mai sus, trebuie precizat că operaționalizarea măsurilor de raportare DAC8 este dependentă de publicarea ordinelor Președintelui ANAF în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a OUG nr. 71/2025.

Transposition of DAC8 and other reporting standards at the level of the Tax Procedure Code

 

On the 10th of December 10, 2025, Government Emergency Ordinance (GEO) no. 71/2025 amending and supplementing Law no. 207/2015 regarding the Fiscal Procedure Code was published in the Official Gazette no. 1146. This GEO aims to transpose Directive (EU) 2023/2.226 and implement international standards for the automatic exchange of tax information, comprising the Crypto-Asset Reporting Framework (CARF), as well as amendments to the Common Reporting Standard (CRS).

The most important provisions regarding DAC8 are:

• Starting with the fiscal year 2026, crypto-asset service providers have the legal obligation to collect and report to NAFA detailed data regarding the identity of users and the value of transactions carried out by them;

• The first effective reporting will take place in 2027, covering activity carried out in 2026; the annual deadline for data transmission is the 15th of March of the year following the reporting year;

• Crypto-asset operators who qualify as reporting crypto-asset service providers must fulfil their reporting obligation within 30 days of the Ordinance’s entry into force;

• NAFA may request internet service providers to block access to the websites and applications of crypto platforms that do not register in Romania or fail to comply with their reporting obligations;

• Fines for non-reporting or incorrect reporting can reach up to RON 150,000;

• Annex no. 6 introduces complex rules requiring providers to verify the tax residency of their clients,

• The exchange of information regarding advance tax rulings is extended to include individuals, not just companies, targeting decisions involving cross-border transactions exceeding EUR 1,500,000;

• An automatic reporting obligation is introduced for dividend income not held in a classic custody account, closing a legislative loophole previously used to avoid transparency.

Considering the above, it is important to note that the operationalization of the DAC8 reporting measures depends on the publication of the Orders of the NAFA President within 60 days of the entry into force of GEO no. 71/2025.

Share on LinkedIn
Related Posts