Transpunerea DAC 9 în legislația românească

Transpunerea DAC 9 în legislația românească

Transpunerea DAC 9 în legislația românească

 

Pe 30 ianuarie 2026 s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța Guvernului nr. 1/2026, care transpune în dreptul intern Directiva (UE) 2025/872 a Consiliului („DAC 9”). Directiva și, implicit, Ordonanța, reglementează mecanismul de schimb de informații între statele membre UE în materie de „Pillar Two” al OECD (impozitul suplimentar și impozitul suplimentar național prevăzute de Legea nr. 431/2023).

În OG nr. 1/2026 se reglementează o procedură prin care autoritățile fiscale române vor comunica statelor în care se găsesc membrii ai unui grup multinațional, informații din Declarația informativă depusă în România.

Este relevant de avut în vedere faptul că în acest act legislativ se prevede inclusiv un mecanism de corectare a erorilor constatate de autoritățile fiscale române în Declarația informativă privind impozitul suplimentar depusă în alt stat sau vice-versa, dacă se constată că există erori în Declarația depusă în România – autoritatea competentă va face demersurile necesare (i.e notificarea Entității care a depus declarația) pentru a corecta Declarația.

Astfel, prin implementarea acestei directive, ar putea fi aplicabile unele excepții privind obligațiile declarative în materie de Pillar Two.

În plus, pe 24 februarie 2026, s-a publicat OPANAF nr. 218/2026 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor “Declarație informativă privind impozitul suplimentar” și “Notificare referitoare la obligația de depunere a declarației informative privind impozitul suplimentar”, care pune în aplicare prevederile OG nr. 1/2026.

Prin acest OPANAF se aprobă modelele pentru Declarația informativă privind impozitul suplimentar și Notificarea referitoare la obligația de depunere a declarației informative privind impozitul suplimentar, instrucțiunile de completare ale acestora. În proiectul de ordin publicat pe site-ul ANAF, acest act legislativ includea și un ghid de completare a Declarației informative, însă ghidul nu a fost inclus în forma finală, publicată în Monitorul Oficial.

Ca regulă, atât Declarația informativă, cât și Notificarea se depun de toate entitățile membre ale unui grup ce este subiect al impozitului suplimentar / impozitului suplimentar național.

Termenul de depunere pentru aceste două formulare este 15 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare, fiind instituit un regim tranzitoriu pentru primul exercițiu financiar de raportare, conform căruia termenul este de 18 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare.

Transposition of DAC 9 into Romanian law

 

On January 30th, 2026, Government Ordinance No. 1/2026 was published in the Official Gazette, transposing Council Directive (EU) 2025/872 (“DAC 9“) into domestic law. The Directive and, implicitly, the Ordinance regulate the mechanism for the exchange of information between European states on the OECD’s “Pillar Two” (the top-up tax and the domestic top-up tax provided for by Law No. 431/2023).

Government Ordinance no. 1/2026 establishes a procedure under which the Romanian tax authorities will communicate to the states where members of a multinational group are located, information from the GloBE Information Return filed in Romania.

It is important to note that this legislative act also provides for a mechanism to correct errors identified by the Romanian tax authorities in the GloBE Information Return filed in another state, or vice versa, if errors are identified in the return filed in Romania – the competent authority will take the necessary steps (i.e. notifying the entity that filed the return) to correct the return.

Thus, following the implementation of this Directive, certain exemptions regarding reporting obligations in the area of Pillar Two may become applicable.

In addition, Order of the President of the National Agency for Tax Administration (OPANAF) no. 218/2026 was published on February 24th,2026, approving the template and content of the forms “GloBE Information Return” and “Notification regarding the obligation to file the GloBE Information Return,” which implements the provisions of Government Ordinance no. 1/2026.

This Order approves the templates for the GloBE Information Return and the Notification regarding the obligation to file such return, their completion instructions. In the draft order, published on the site of NAFA, a guidance document for completing the GloBE Information Return was included in the legal act, but it was not included in the final form of the order, published in the Official Gazette.

As a general rule, both the GloBE Information Return and the Notification must be filed by all constituent entities of a group subject to top-up tax / domestic top-up tax.

The filing deadline for these two forms is 15 months from the last day of the reporting financial year, with a transitional regime established for the first reporting financial year, under which the deadline is 18 months from the last day of the reporting financial year.

Share on LinkedIn
Related Posts