Evoluții recente legislative pe e-TVA, e-Factura și e-Transport. Ce trebuie să știe companiile pentru 2025
Digitalizarea fiscală continuă să fie un obiectiv strategic al autorităților fiscale din România, cu scopul de a crește conformarea și transparența, dar și de a reduce evaziunea fiscală.
În acest context, trei dintre principalele sisteme implementate – e-TVA, e-Factura și e-Transport – au fost actualizate recent printr-o ordonanță de urgență, care oferă contribuabililor clarificări și, în unele cazuri, perioade suplimentare de adaptare.
Toate noutățile la cele trei sisteme de digitalizare au fost operate prin OUG nr. 138/2024, publicată la începutul lunii decembrie în Monitorul Oficial. Printre cele mai importante noutăți se numără amânarea cu câteva luni a sancțiunilor pentru e-TVA și e-Transport, la care se adaugă o serie de schimbări legate de utilizarea sistemului e-Factura începând cu 1 ianuarie 2025.
e-TVA: Fără sancțiuni până la 1 iulie 2025
Una dintre cele mai semnificative noutăți legislative este amânarea aplicării sancțiunilor în cadrul sistemului e-TVA până la 1 iulie 2025. Această măsură oferă contribuabililor mai mult timp pentru a se acomoda cu deconturile precompletate de TVA și pentru a se conforma procedurilor.
Vă reamintim că, potrivit cadrului legal al e-TVA, deconturile precompletate se transmit prin mijloace electronice până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de TVA. După primirea decontului precompletat, contribuabilii trebuie să verifice datele și informațiile furnizate de ANAF pentru a vedea dacă acestea reflectă corect operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Mai departe, dacă ANAF identifică diferențe semnificative (peste 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minim 5.000 lei) între valorile declarate prin deconturile finale de TVA depuse de contribuabili (formular 300) și cele precompletate, contribuabilii vor primi o „Notificare de conformare RO e-TVA”.
De la 1 iulie 2025, companiile care primesc astfel de notificări vor avea obligația să răspundă în termen de 20 de zile și să justifice acele diferențe, sub amenințarea unor amenzi care variază între 1.000 și 10.000 lei, dar și a unor riscuri ce țin de declanșarea controalelor fiscale.
Până la această dată, însă, răspunsurile la notificările de conformare emise de ANAF rămân opționale, fără riscul aplicării sancțiunilor. Acest interval de grație oferă companiilor afaceri oportunitatea de a se familiariza cu noul sistem de TVA, de a-și pune la punct toate informațiile fiscale și de a-și corecta datele pe care le trimit la ANAF prin celelalte declarații și raportări obligatorii, dar și de a-și ajusta procesele interne astfel încât să poată răspunde rapid și corect Fiscului atunci când va fi necesar să argumenteze anumite diferențe de TVA înregistrate.
e-Transport: Sancțiuni amânate pentru transporturile de bunuri fără risc fiscal până la 31 martie 2025
Sistemul e-Transport, destinat monitorizării transporturilor rutiere de bunuri, a cunoscut și el o amânare importantă. Sancțiunile pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri fără risc fiscal au fost reprogramate, astfel încât să se aplice după data de 31 martie 2025. Este important de subliniat că această extindere a termenului vizează doar operatorii economici autorizați (AEO) care dețin un certificat valabil la data transportului, deci nu se aplică în mod general tuturor companiilor.
e-Factura: Modificări semnificative de la 1 ianuarie 2025
Dincolo de extinderea sistemului e-Factura la tranzacțiile B2C în 2025, deja reglementată de autorități încă de acum câteva luni, OUG nr. 138/2024 aduce și alte schimbări importante la utilizarea sistemului național de facturare electronică, aplicabile și ele tot de la începutul anului viitor.
Spre exemplu, obligațiile de raportare în sistemul e-Factura sunt extinse și la facturile simplificate, astfel că și aceste documente de plată vor trebui să fie transmise către autorități în sistemul național de facturare electronică. Există o singură excepție de la noua regulă aplicabilă din 2025, aceasta fiind prevăzută pentru bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, ale căror date sunt deja raportate automat către autorități prin sistemul e-Case de marcat.
În același timp, alte obligații de raportare sunt eliminate. Este vorba despre facturile B2B pentru operațiuni externe (livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care locul livrării/prestării este în afara României) și cele aferente livrărilor intracomunitare scutite de TVA (care nu vor mai fi obligatoriu transmise prin e-Factura, din cauza limitărilor tehnice actuale ale sistemului.
OUG nr. 138/2024 aduce și o serie de modificări punctuale la utilizarea sistemului, una dintre cele mai importante vizând facturile emise în cadrul achizițiilor publice. Aceste documente vor trebui să includă obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 și codurile CPV din nomenclatorul european al achizițiilor publice, pentru a facilita standardizarea și trasabilitatea datelor.
De asemenea, în tranzacțiile cu persoane fizice (B2C), este clarificat că CNP-ului este opțională, iar în lipsa unui cod fiscal se va utiliza un cod generic format din 13 cifre de zero.
Merită punctat în context că Fiscul român a publicat recent și un ghid explicativ suplimentar pentru e-Factura, care detaliază utilizarea codurilor specifice tipurilor de facturi și categoriilor de TVA în sistemul RO e-Factura.
Documentul descrie codificările pentru principalele tipuri de facturi utilizate în sistemul e-Factura, iar pentru fiecare tip de factură sunt detaliate aspectele relevante ce țin de utilizarea, structura, conținutul obligatoriu și regulile sale de emitere.
Ghidul definește totodată și categoriile principale de TVA utilizate în sistemul național de facturare electronică și detaliază utilizarea fiecărei categorii și elementele obligatorii pentru completarea corectă a facturilor.
Mai mult, documentul conceput de ANAF conține și explicații despre cerințele tehnice pentru completarea fișierelor XML-urilor de raportare a facturilor, precum și o serie de recomandări sau exemple practice pentru gestionarea corectă a facturilor electronice în sistemul național.
Articol apărut în versiunea print Tax Magazine nr. 6 / 2024