Noua platformă Revisal ar trebui să fie gata în 2024. Sistemul va oferi salariaților acces direct la extrase, dar și alte funcționalități noi
Inspecția Muncii a lansat în dezbatere publică proiectul tehnic pentru noul sistem REGES (Revisal), care ar urma să devină funcțional în ultimul trimestru din 2024 – proiectul poate fi consultat aici. Noul sistem, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), va duce, potrivit instituției, la simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea operațiunilor, urmând să fie dotat cu noi funcționalități care nu există în prezent.
Printre altele, noul sistemul va permite accesul direct al angajaților (actuali și foști) la datele din registru astfel încât ei să își poată imprima singuri anumite documente și rapoarte care îi vizează, iar procesul de înrolare a unui angajator va fi simplificat ca să poată fi realizat integral online.
În plus, noua platformă va fi interconectată cu sistemele informatice ale altor instituții, urmând să pună la dispoziția celorlalte autorități date despre veniturile înregistrate de salariați.
Noul sistem va avea și o aplicație de mobil și va putea fi accesat de pe orice tip de dispozitiv conectat la internet sau orice fel de browser și va permite și generarea automată de rapoarte necesare activității de control pentru inspectorii ITM.
Modernizarea și reformarea completă a sistemului REGES este unul dintre proiectele asumate de România ca jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență, iar planul autorităților este ca digitalizarea să înceapă în 2023 și să fie implementată etapizat pe durata a doi ani, până la finalul lui 2024.
Accesul salariaților direct în Revisal, una dintre reformele majore ale noului sistem
Noul Revisal va asigura implementarea unei măsuri oficializate acum aproape un an de zile, care permite salariaților ca, din 2025, să aibă acces direct în Revisal pentru a-și consulta direct informațiile care le vizează raporturile de muncă în derulare sau cele încheiate și să își poată obține singuri extrase cu informațiile referitoare la vechimea în muncă sau specialitate.
Guvernul a publicat deja, încă de anul trecut, procedura de acces online a salariaților în Revisal, iar ea va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
Conform HG nr. 1164/2022, actul normativ care aprobă procedura, pentru a accesa online Revisal, salariații vor trebui să obțină un nume de utilizator și o parolă de la Inspectoratul Teritorial de Muncă.
Acestea se vor putea cere fie personal, fie prin e-mail, prin depunerea unei solicitări scrise, însoțite de cartea de identitate a solicitantului.
Accesul salariaților la datele online va fi permis doar asupra propriilor date, iar ei își vor putea vizualiza, descărca, tipări și genera online un extras cu respectivele informații.
Extrasul tipărit va putea fi folosit de angajați pentru a-și dovedi vechimea în muncă, însă prevederile actuale, așa cum sunt ele reglementate la acest moment, stabilesc și că va fi obligatoriu ca documentul să fie asumat de angajator, prin semnarea extrasului fie olograf, fie printr-o semnătură electronică calificată.
Considerăm că lansarea noii platforme REGES reprezintă o inițiativă pozitivă în ceea ce privește modernizarea și digitalizarea operațiunilor legate de raporturile de muncă. Această schimbare este binevenită în contextul simplificării, debirocratizării și eficientizării proceselor din domeniul muncii.
Articol apărut în Juridice.ro