UE lucrează la o revoluție digitală a detașărilor transfrontaliere: măsuri semnificative pentru reducerea birocrației și a sarcinilor administrative pentru companii
Consiliul Uniunii Europene a adoptat în 22 mai 2025 o poziție oficială privind un nou regulament care vizează digitalizarea completă a procesului de declarare a detașării lucrătorilor. Această inițiativă are ca scop reducerea sarcinii administrative pentru întreprinderi și autorități naționale, ceea ce ar urma să faciliteze mobilitatea forței de muncă în cadrul pieței unice europene. Deși este vorba despre un pas anticipat de multă vreme, vorbim totuși și despre o mișcare cu impact economic și social considerabil, care va influența modul în care companiile operează în întreaga piață unică și care redeschide în același timp două întrebări esențiale: cât de echilibrată este mobilitatea forței de muncă în Uniunea Europeană și cât de mult putem simplifica normele, fără a slăbi protecția lucrătorilor?
La nivel tehnic, inițiativa prevede, printre altele, înființarea unui portal digital unic, integrat în IMI (Internal Market Information System – Sistemul de Informare al Pieței Interne). Prin acesta, firmele vor putea trimite notificări privind detașarea lucrătorilor folosind un formular standard, înlocuind cele 27 de sisteme naționale actuale, fiecare cu propriile reguli, cerințe și interfețe.
Statele membre care aleg să utilizeze interfața publică trebuie să notifice Comisia cu cel puțin șase luni în prealabil. Ele nu vor putea impune cerințe suplimentare pentru declarațiile de detașare în afara celor prevăzute în regulament. Cu toate acestea, li se va permite în continuare să solicite informații suplimentare în vederea inspecțiilor. Pentru statele membre care nu utilizează interfața, sistemul public va furniza linkuri către site-urile naționale pentru declarații. Formularul standard de depunere a declarațiilor va corespunde categoriilor de date prezentate în viitorul regulament, dar statele membre pot cere să renunțe la anumite informații.
Obiectivul UE cu această inițiativă este clar: reducerea costurilor administrative și îmbunătățirea eficienței, într-o piață internă care se dorește nu doar liberă, ci și funcțională pentru toți actorii economici.
La nivelul firmelor, impactul ar putea fi considerabil. În prezent, întreprinderile – mai ales IMM-urile care operează în domenii precum construcții, transport sau servicii specializate – investesc resurse semnificative pentru a respecta cerințele de notificare în fiecare stat membru unde își trimit lucrătorii. Acest „labirint birocratic” descurajează mobilitatea, afectează competitivitatea și fragmentează piața muncii europene.
Noua propunere este în linie cu angajamentul CE de a reduce sarcina de raportare pentru întreprinderi – un obiectiv ambițios și necesar într-o perioadă în care creșterea economică în UE rămâne fragilă, iar tensiunile sociale cer soluții pragmatice și eficiente. Comisia estimează că întreprinderile pot economisi 73 % din timpul necesar pentru a completa declarația de detașare utilizând formularul standard electronic, comparativ cu timpul mediu necesar în prezent în întreaga UE, iar economiile de costuri pentru reducerea sarcinii ce le revine prestatorilor de servicii care detașează lucrători sunt estimate la 58 % în comparație cu situația actuală, chiar și cu participarea unui număr restrâns de state membre. Dacă toate cele 27 de state membre ar decide să participe la această inițiativă, reducerea sarcinii la nivelul UE ar crește și mai mult, la 81 % față de scenariul de referință actual.
Integrarea acestui portal digital unic în sistemul IMI (Internal Market Information System) este de asemenea binevenită pentru că poate facilita comunicarea între autorități și poate îmbunătăți trasabilitatea lucrătorilor detașați. Mai ales că, în practică, inspecțiile la fața locului și cooperarea transfrontalieră rămân slabe în multe state membre.
Echilibru fragil: protecție vs. flexibilitate
În timp ce mediul de afaceri salută propunerea, sindicatele europene – în special Confederația Europeană a Sindicatelor (ETUC) – atrag atenția asupra unui potențial efect secundar: reducerea controlului efectiv asupra respectării drepturilor lucrătorilor detașați. Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, ETUC și-a exprimat rezervele cu privire la propunerea privind digitalizarea procesului de declarare a detașării lucrătorilor și a subliniat că atenția acordată reducerii sarcinilor administrative pentru angajatori riscă să neglijeze aspectele sociale și protecția lucrătorilor. Organizația a evidențiat că scopul principal al declarațiilor de detașare este de a sprijini inspectoratele de muncă în monitorizarea și aplicarea regulilor privind detașarea. ETUC consideră că, prin stabilirea unor obiective numerice de reducere a cerințelor de raportare pentru întreprinderi, fără a lua în considerare informațiile necesare inspectoratelor pentru a proteja eficient drepturile lucrătorilor, există riscul ca formularul standard propus de autoritățile europene să devină o oportunitate ratată pentru îmbunătățirea aplicării legislației.
Transparența oferită de viitorul portal digital unic propus de UE este un pas în direcția corectă, dar rămâne de văzut în ce măsură statele membre vor aloca resurse pentru inspecții și verificări riguroase. Deși scopul declarat al inițiativei este reducerea birocrației, trebuie să ne întrebăm dacă efectele vor fi resimțite și de lucrătorii detașați, nu doar de companii. Transmiterea automată a unei copii a notificării către lucrător este o inovație importantă, care poate crește fără îndoială transparența. Dar nu va înlocui lipsa de acces real la informații despre drepturi, condiții de muncă sau mecanisme de protecție.
Mai mult, există riscul ca digitalizarea să devină un simplu strat tehnologic aplicat peste inegalitățile existente în aplicarea legislației. În multe cazuri, detașarea este folosită ca instrument de „optimizare a costurilor” prin exploatarea diferențelor de salarizare și de contribuții sociale între Est și Vest. Or, o platformă digitală nu va corecta dezechilibrele structurale ale pieței muncii europene. Până la urmă, digitalizarea este doar un instrument, iar protecția reală a lucrătorilor detașați va depinde în continuare de voința politică, resursele administrative și capacitatea statelor de a aplica legea cu rigoare și echitate.
Ce urmează?
Negocierile cu Parlamentul European vor urma în perioada imediat următoare. Poziția adoptată de Consiliul UE în 22 mai oferă președinției Consiliului un mandat pentru negocierile cu Parlamentul European, care vor începe de îndată ce Parlamentul își va adopta și el poziția oficială.
Această inițiativă reflectă fără îndoială o direcție clară: UE pariază pe digitalizare pentru a susține libera circulație a forței de muncă, o condiție necesară pentru o economie europeană modernă, competitivă și rezilientă, mai ales că fragmentarea administrativă nu este compatibilă cu o piață unică funcțională. Deși intenția corespunde unei tendințe devenite deja tradiționale la nivel european – aceea de reducere a sarcinilor administrative și de armonizare procedurală pentru a susține competitivitatea economică, rămâne totuși deschisă întrebarea: va putea tehnologia ameliora cu adevărat complexitatea intereselor sociale și naționale într-un domeniu atât de sensibil precum piața muncii transnaționale?
Articol publicat în Bursa.ro