Noua clasificare CAEN Rev. 3 a intrat în vigoare: Ghid practic pentru societățile și profesioniștii care trebuie să-și actualizeze domeniile de activitate

Noua clasificare CAEN Rev. 3 a intrat în vigoare: Ghid practic pentru societățile și profesioniștii care trebuie să-și actualizeze domeniile de activitate

Noua clasificare CAEN Rev. 3 a intrat în vigoare: Ghid practic pentru societățile și profesioniștii care trebuie să-și actualizeze domeniile de activitate

 

Începând cu 1 ianuarie 2025, noul Nomenclator CAEN (Rev. 3) este oficial în vigoare, marcând o schimbare semnificativă pentru companiile și profesioniștii din România.

Modificările au fost oficializate prin Ordinul Institutului Național de Statistică nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN (Ordinul INS 377/2024), reflectând adaptarea la noile tendințe economice internaționale.

În vederea implementării Ordinul INS 377/2024, Ministerul Justiției, în colaborare cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), a publicat o procedură simplificată pentru actualizarea la Registrul Comerțului a domeniilor de activitate ale societăților și profesioniștilor supuși obligației de înregistrare în Registrul Comerțului.

Procedura de actualizare a domeniilor de activitate

Noile reglementări se aplică tuturor persoanelor juridice, PFA-urilor, întreprinderilor individuale (II) și întreprinderilor familiale (IF). Conform ordinului ministerului justiției nr. 2938/C/2024, publicat în 30 decembrie în Monitorul Oficial, procesul de actualizare este simplificat și accesibil prin mai multe metode:

Entitățile economice vor trebui să completeze și să depună o cerere de actualizare folosind noile formulare disponibile din 1 ianuarie 2025, existând formulare distincte pentru persoanele juridice și pentru celelalte categorii de profesioniști cu obligații de înregistrare la ONRC (PFA, II și IF)

– Persoanele juridice vor utiliza formularul „Cerere de înregistrare în registrul comerțului” (Anexa 2a), completând secțiunea dedicată „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3”.
– PFA-urile, II-urile și IF-urile vor utiliza formularul „Cerere de înregistrare în registrul comerțului” (Anexa 2b), completând secțiunea VII, punctul dedicat actualizării.

Cererile pot fi depuse prin mai multe metode, în funcție de preferințele și resursele fiecărei entități:
– online, prin portalul de servicii al ONRC (aici poate fi utilizat fluxul suplimentar simplificat dedicat actualizărilor de coduri CAEN conform noii clasificări Rev. 3, dacă acestea sunt singurele modificări operate la activitatea unei entități);
– la ghișeu: direct la oficiile Registrului Comerțului;
– prin poștă sau curier.

Documente necesare și costuri

Pentru simpla actualizare a obiectului de activitate, este suficientă depunerea unei cereri completate conform instrucțiunilor menționate anterior.
În cazuri mai complexe, cum ar fi actualizarea însoțită de alte mențiuni (schimbări structurale sau adăugarea de activități), pot fi necesare și documente suplimentare, conform ghidurilor publicate pe site-ul ONRC. După soluționarea cererilor, Registrul Comerțului va emite un nou certificat de înregistrare, care reflectă obiectul de activitate actualizat. Important de reținut este faptul că procedura de actualizare a obiectului de activitate, în absența altor modificări ce necesită aprobări societare nu presupune costuri suplimentare pentru solicitanți: Registrul Comerțului va emite gratuit atât noile certificate de înregistrare ale entităților, cât şi informații punctuale la zi din registrul comerțului.

Cererile depuse anterior datei de 1 ianuarie 2025

Într-un comunicat de presă publicat de ONRC pe pagina sa internet, instituția precizează că pentru cererile înregistrate până în data de 31 decembrie 2024, care includ documente conforme cu forma anterioară a CAEN (Rev. 2), acestea vor fi soluționate conform vechilor reglementări, iar ulterior, va fi necesară o nouă cerere pentru alinierea la CAEN Rev. 3.

Recomandări suplimentare pentru societăți și profesioniști

Verificați codurile actuale: Institutul Național de Statistică a pus la dispoziția tuturor celor interesați un instrument util pentru a urmări corespondențele dintre versiunea anterioară și noua clasificare CAEN – este vorba despre un tabel comparativ între vechile și noile coduri CAEN, pe care îl puteți folosi pentru a identifica dacă sunt necesare modificări în domeniile principale și secundare de activitate pe care le aveți înregistrate în acest moment.

Detaliați sau agregați activitățile: Unele coduri au fost restrânse sau unificate. Este important să alegeți codurile care reflectă cu exactitate activitățile desfășurate.

Verificați autorizațiile și licențele: Unele coduri CAEN pot impune obținerea de noi licențe sau actualizarea celor existente. Notificați autoritățile emitente, dacă este cazul, pentru a evita întreruperea activității și faceți toate demersurile impuse de legislația specifică pentru obținerea autorizațiilor necesare într-un timp cât mai scurt.

 

Articol apărut în Juridice.ro

Share on LinkedIn
Related Posts