Drepturi noi pentru angajați, dar momentan doar pe hârtie: acces direct în Revisal
O nouă lege, publicată deja în Monitorul Oficial, permite angajaților (actuali și foști) să acceseze online Revisal (Registrul general de evidență a salariaților) pentru a intra în posesia informațiilor care îi vizează. Măsura nu poate fi pusă în practică momentan, fiind necesare ample modificări tehnice și digitalizări pentru ca salariații să își poată vizualiza și descărca date din contractele lor de muncă.
Legea 144/2022, intrată în vigoare în luna mai, a stabilit posibilitatea angajaților sau foștilor angajați să acceseze online Revisal – sistem unde apar informații complete despre toate contractele de muncă din România, pentru a consulta nerestricționat datele proprii, care privesc raporturile lor de muncă. Modificarea este o premieră absolută, până acum sistemul fiind accesibil exclusiv angajatorilor și autorităților.
Cadrul legal anterior nu permitea angajaților să își acceseze singuri informațiile personale de salariat, iar pentru a putea obține un extras din registrul de evidență al salariaților cu datele lor, cu care să își poată dovedi vechimea, spre exemplu, angajații depindeau fie de angajatori, fie de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), în ambele situații, extrasul fiind emis doar în urma depunerii unei cereri scrise, ce se soluționează în termen de 15 zile.
Pe noua legislație, și salariații primesc drept de acces în Revisal, acesta urmând să fie limitat la vizualizarea, descărcarea și tipărirea datelor care îi privesc în mod direct, precum și la generarea online și descărcarea unui extras din registru cu aceste informații.
Procedura de acces online a salariaților în Revisal trebuie stabilită de Ministerul Muncii, care, în termen de 60 de zile, este obligată să emită un act normativ prin care să detalieze modul cum vor accesa salariații sau foștii salariați datele din Revisal, care e modalitatea de generare și descărcare a extrasului de Revisal și alte asemenea informații tehnice.
Totuși, chiar și după apariția acestei proceduri, programată să fie emisă în cursul lunii iulie, este greu de crezut că modificarea se va putea pune prea curând în practică, având în vedere că modul actual de organizare a Revisal necesită ample modificări pentru ca accesul salariaților în acest sistem să fie posibil. În prezent, nu există o platformă centralizată, gestionată de autoritățile de muncă, care să permită accesul terților în baza de date cu informațiile tuturor salariaților din România.
Actualmente, fiecare angajator își organizează singur, prin intermediul unei aplicații tehnice create de Inspecția Muncii, registrul de evidență al salariaților. Aplicația este instalată exclusiv pe dispozitivul angajatorului, care generează un tip special de fișier (.rvs), ce trebuie transmis ulterior pe o platformă națională a Inspecției Muncii. Astfel, ori de câte ori are loc o modificare în structura de personal a unui angajator (fie apar noi salariați, fie contractele de muncă existente suferă modificări – schimbări de salarii, de norme de lucru etc.), acesta e obligat să își actualizeze, din aplicația sa, registrul de evidență a salariaților cu noile date, să genereze un nou fișier, iar pe acesta să îl depună ulterior și la autoritățile de muncă prin transmiterea fișierului pe platforma de depunere a Revisal.
Pe această structură actuală de funcționare a Revisal, nici măcar angajatorii nu pot vizualiza, altundeva decât pe propriile lor dispozitive, registrul de evidență a salariaților, neexistând o platformă integrată și centralizată la nivel național, unde firmele să poată consulta datele din registrele transmise.
Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, România și-a asumat într-adevăr un proiect amplu de digitalizare pentru Inspecția Muncii ce vizează Registrul general de evidență a salariaților, dar digitalizarea ar urma să înceapă în 2023 și să fie implementată etapizat pe durata a doi ani, până în 2024.
Articol apărut în Bursa.ro, 22 iunie 2022